Sanah Helwah

|

Salam Semua,

Alhamdulillah..setelah beberapa lama ana tak dapat menjenguk blog ini akhirnya sempat juga nak mengupdatenya.huhu.Kesibukan memerah otak ketika fatrah exam kali ini betul-betul membuatkan ana tercabar.dan siang tadi ana baru je selesai exam Usul Fiqh.fuh,alhamdulillah,rasa-rasa cam boleh jawab je.hehe..

Sebentar tadi,tepat pukul 12 tgh malam (waktu malaysia ),ana baru menerima satu SMS dari nombor yang ana tak tahu siapa empunyanya.huhu..sorry..mesegnya berbunyi..

"Jangan rasa sepi,senyumlah selalu!!
kerana henponmu berbunyi lagi
Maknanya ade seseorang yg x pnh lupakan hr jadimu.
HEPY BESDAY yg ke 22
Moga hdpmu dbwah keberkatan Ilahi sentiasa
Amin"

Hah,ana sendiri pun lupa yang hari ni 13 MEI 2009,besdey sendiri rupanya.alhamdulillah..tak sangka masih ad sahabat yang sudi mengingati hari yang penuh bermakna bagi ana ni.Teringat kisah semasa ana di bangku persekolahan dulu,ana sedang berjalan dengan kawan-kawan nak balik ke asrama,tiba-tiba..........

"Abg abu!!!,Hepi Besday!!!!!"

Punyalah terkejut ana bila tgk kat tingkat atas bangunan sekolah,rupanya adik-adik junior muslimat yg jerit2 dari atas...haha,ana nk marah pun xjadi,kawan-kawan ana yang lain ni semua tergelak sambil mengusik-usik ana.Kenangan ni ana akan ingt sampai bila-bila.


Bila terkenangkan umur yang sudah meningkat ni,perasaan ana bercampur baur,antara sedih dan gembira,takut pun ada.Banyak manakah amal ibadah yang telah ana lakukan?berapa banyak dah ana mengulang hafalan al-quran yang makin hari makin menjauh ni?Tanggungjawab ana sebagai seorang anak kepada ibu bapa sudak terlaksana sepenuhnya belum?Persoalan-persoalan ni yang membuatkan ana sendiri takut untuk menghadapi hari-hari yang akan mendatang.


Tapi,kenapa di hari yg sepatutnya ana gembira ni,ana terasa sedikit sunyi.Kalau dulu,hampir setiap minit,ada sahaja ucapan-ucapan selamat hari lahir dari rakan-rakan,sekarang....bukan ana nak sangat ucapan-ucapan tu.Tapi,salahkah ana ingin rasa dihargai?,ingin rasa diingati selalu?..Benarlah kata orang,Kawan Datang Dan pergi..seakrab mana pun kita dahulu,itu tak menjamin tautan yang terbina itu kekal selamanya.Akhirnya hanya tinggal diri kita sendiri sahaja.

Ada orang yang mengatakan,Times changes everythings,Masa mengubah segalanya,adakah tanggapan ini betul?seseorang itu boleh berubah bilamana masa yang membawa mereka,sikap mereka,keprihatinan mereka,semuanya pergi menghilang bersama beredarnya masa,Sungguh tidak adil rasanya..

teringat Mutiara kata dari bijak pandai:

"Waktu kamu lahir,kamu menangis
dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum
Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal
kamu tersenyum dan oran-orang di sekelilingmu menangis"

Bukan ucapan-ucapan yang dipinta,tetapi ingatan dan kasih sayang yang ana mahukan.Andai tiada yang sudi,Cukuplah Allah sebagai tempatku mengadu dan sebagai segalanya bagiku.Kepada semua yang mengenali ana,ampun dan maaf ana pinta andai selama hidup ini pernah melukakan hati kalian.SELAMAT HARI LAHIR YG KE 22 untuk Abu Bakar Bin Mohamad Noor


2 comments:

Abe Nie said...

emm..sapa kata x igt..dari kul 4 ptg lagi aku duk try comment kat cni..payah sgt nk komen..ish33..

tapi komen ni x berbunyi mcm hset ko..lagu faizal tahir..hahah..tut2 jah..

selamat hari ulang tahun kelahiran yang ke-22..semoga panjang umur,murah rezki,capai ape yg dicita2kan..pastu ape lagi eh..ah terlupa..cepat2 la kawin bu..leh la kite orang makn nasik minyak..wawawawa..

lastly,Mohon agar kite dimtaikan dlm BERIMAN..amINN

Anonymous said...

sanah hilwah ust 'abu!!! mg pnjg umur dalam iman..ditetapkn pegangan dlm perjuangan...nasyid sket..heheh

Post a Comment